Al heel wat jaren lost Wim reparaties op voor onze huurders. "Ik begon als timmerman bij Jumelet toen ik van school kwam", vertelt Wim. "Toen werkten we al voor de voorloper van Zeeuwland, de Christelijke woningbouwvereniging. Dat waren nog wat kleinere opdrachten, vooral in Bruinisse. Uiteindelijk kregen we meer kansen en nu werken we op heel Schouwen-Duiveland. In al die jaren is er veel veranderd. Wim lacht: "Vroeger moesten we een werkbonnetje in de brievenbus doen als we klaar waren. Tegenwoordig gaat veel via de computer."
Wim: "Ik doe verschillende werkzaamheden bij Jumelet. Van facturen goedkeuren tot de huurders thuis bezoeken." Dat laatste doet Wim met veel plezier. "Het is altijd leuk om mensen blij te maken door het uitvoeren van een reparatie. Daarnaast voelt het bij Zeeuwland ook vertrouwd. Ondertussen ken ik de collega's bij Zeeuwland goed. Dat werkt prettig."
Sociaal
Werken voor Zeeuwland is wel anders dan een opdracht bij een woningeigenaar. "Daar maak je bijvoorbeeld een uitbouw aan de woning. Je voldoet aan de opdracht en bent klaar. Bij huurders is het anders. Zij bellen voor een kapot slot. Ik repareer het slot, maar dan komt er nog een vraag achteraan. Bijvoorbeeld dat ze een nieuwe deur willen of ze hebben een andere reparatie. Dat werkt gewoon anders, is meer afwisselend."
Naast reparaties oplossen, heeft Wim ook een andere rol voor Zeeuwland. "Wij zijn de ogen en oren achter de voordeur voor Zeeuwland. Zien wij bijvoorbeeld iemand die erg eenzaam is, dan geven we dit door aan de medewerker klant & omgeving. Die medewerker van Zeeuwland kan eens langs gaan en kijken of er vanuit hun netwerk hulp kan worden geboden. Er zit dus ook een sociale kant aan."
Blijven luchten is belangrijk
"Wij krijgen allerlei soorten reparaties door, maar de meeste problemen zijn tocht- en vochtproblemen", vertelt Wim. "Je merkt dat dit soort problemen tegenwoordig meer gemeld worden. Dat komt onder andere door de hoge energieprijzen. Ik kan het huurders niet kwalijk nemen. Door de hoge energieprijzen luchten huurders veel minder. Het is koud buiten, dus dan sluit je ramen en deuren en zetten sommigen ook de ventilatieroosters dicht. Zo blijft je huis lekker warm, denkt men Alleen levert het (grote) problemen op. Het is écht goed om een raam op een kier te laten en de roosters open te houden. Zo voorkom je schimmel- en vochtproblemen", vertelt Wim. "Ik leg altijd uit waarom luchten belangrijk is en hoop zo huurders bewust te maken van het belang hiervan."
Samen vernieuwingen doorvoeren
De samenwerking met Zeeuwland biedt nieuwe mogelijkheden om dingen uit te proberen. "We merken dat er steeds minder tegelzetters zijn. We liepen vertraging op in projecten voor Zeeuwland. Toen dachten we aan een andere aanpak. FIBO is een systeem met kunststof platen. Deze zijn geschikt voor sanitair en keukens. Het voordeel van dit FIBO systeem is dat een timmerman dit kan plaatsen, er is minder overlast voor de huurder en er is minder afval. Bij Jumelet hebben we dit idee verder uitgewerkt en dit voorgesteld aan Zeeuwland."
"Met een groep medewerkers zijn we bij een project gaan kijken. Daar zagen we hoe de keuken en badkamer er uitzagen. In overleg met Zeeuwland hebben we besloten hier een proef mee te doen. Dat hebben we gedaan en dat is goed bevallen. Dit systeem gaan we dit jaar ook bij andere projecten toepassen. Zo heb je in één dag een nieuw toilet en de huurder heeft minder overlast."
We vragen Wim of er nog andere vernieuwingen op stapel staan bij Jumelet. Hij antwoordt: "Niet op korte termijn, maar we kijken wel steeds meer naar hergebruik van materialen. Er wordt veel materiaal weggegooid, maar er zijn spullen, zoals wasbakken, die we soms nog opnieuw kunnen gebruiken. Hierover zijn we nu in overleg. We moeten kijken onder welke voorwaarden dat kan. Daar denken we op dit moment over na."