“De afwisseling van het werk maakt dit allemaal zo leuk”

Al 38 jaar is Sabina Adelaar werkzaam bij Zeeuwland. Een lange tijd waarin ze allerlei verschillende werkzaamheden heeft gedaan. Dat maakt het juist nog steeds zo leuk om bij ons te werken. Wat ze nu doet? Dat vertelt ze zelf.

“Ik werkte in Rotterdam toen de vacature van administratief medewerker voorbij kwam. Mijn voormalig partner kwam uit Renesse en wilde graag weer terug naar Schouwen-Duiveland. Toen de vacature voorbij kwam heb ik geschreven.” En zo kwam het dat Sabina op 1 januari 1987startte als administratief medewerker bij Zeeuwland (toen heetten we nog Beter Wonen) aan de slag ging.

Een baan en een woning

“Het was een hectische tijd. Nadat ik de baan kreeg, moest ik gelijk verhuizen. Werken bij Beter Wonen betekende ook wonen op Schouwen-Duiveland. Dat was al de bedoeling, maar ik kreeg letterlijk een woning bij de baan. Dat kan je je nu echt niet meer voorstellen. We gingen wonen in Scharendijke. Met kerst sjouwden we dus verhuisdozen. "

Zo startte Sabina in januari met haar nieuwe baan. “Ik begon als administratief medewerker bij Zeeuwland. Het verwerken van facturen en afboeken van bankzaken. Uiteindelijk ben ik ook andere zaken op de afdeling financiën gaan doen. Ik kan zeggen dat ik bijna de hele administratieve kant wel heb geraakt. Zo hield ik mij bezig met de administratie voor verschillende projecten, zoals de nieuwbouw- en renovatieprojecten. Ik heb deposito’s belegd voor Zeeuwland. Daar kon ik mijn hele werkweek mee vullen." Sabina somt verder een rijtje op wat ze deed op de afdeling: "Het afrekenen van de servicekosten, helpen bij de jaarrekeningen en begrotingen, activa en leningen. Later hield ik me ook bezig met de gehele salarisadministratie.”

Nieuwe functie

“Uiteindelijk kreeg ik klantcontacten. Ik hield me bezig met de huurachterstanden. Ik sprak met mensen die betalingsregelingen wilden afsluiten. Of ik belde huurders op waarom ze te laat hadden betaald. Dat was mooi werk om te doen. Proberen om mensen te helpen. In 2017 gingen we fuseren met Woonburg. Toen veranderde mijn functie opnieuw. Ik werd financieel consulent. Alles wat met geld en de huurder te maken had, kwam langs mij. Ook hield ik controle op het passend toewijzen. Ik was vooral erg veel bezig met lijsten maken van bijvoorbeeld de leegstand van woningen. Daardoor miste ik echt wel het klantcontact. Toen een collega met zwangerschapsverlof ging, kon ik haar vervangen als medewerker klant & omgeving. Dat was natuurlijk tijdelijk, maar ik kon wel kijken of ik deze functie leuk vond. Niet heel veel later schoof een andere medewerker klant & omgeving door naar de nieuwbouw. Toen kreeg ik de mogelijkheid om deze functie voor vast te doen. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen en doe ik nu met veel plezier.”

Veel andere dingen gedaan

Sabina vindt haar functie als medewerker klant & omgeving erg leuk om te doen.  Ze vertelt: “Dat komt vooral door de afwisseling. Geen dag is hetzelfde. Ook is het heerlijk om in de wijk te zijn. Voor mijn gezondheid is het beter om niet hele dagen achter het bureau te zitten.” Wordt het dan nooit saai zo’n 38 jaar bij eenzelfde werkgever? “Nee”, zegt Sabina. “Door altijd wat anders te doen, heb ik niet 38 jaar hetzelfde gedaan. Daarom houd ik het zo lang vol. Daarnaast heb ik leuke collega’s om me heen. De sfeer is goed.” Naast haar ‘normale’ werk, heeft Sabina ook in de ondernemingsraad gezeten. “Dan heb je ook weer een andere rol.”

Sabina: “Mijn werk is mooi. Je hebt mensen die huilen van geluk als je ze kan helpen. Je komt veel tegen hoor. Schrijnende situaties. Mensen die vereenzamen en vervuilen bijvoorbeeld. Dan is het extra mooi als je binnen kunt komen om deze mensen te helpen.”