“De afwisseling van het werk maakt dit allemaal zo leuk”
Al 38 jaar is Sabina Adelaar werkzaam bij Zeeuwland. Een lange tijd waarin ze allerlei werkzaamheden heeft gedaan. Dat maakt het juist nog steeds zo leuk om bij ons te werken. Wat ze nu doet? Dat vertelt ze zelf.
“Ik werkte in Rotterdam toen de vacature van administratief medewerker voorbij kwam. Mijn voormalig partner kwam uit Renesse en wilde graag weer terug naar Schouwen-Duiveland.
Toen de vacature voorbij kwam heb ik geschreven.” En zo kwam het dat Sabina op 1 januari 1987startte als administratief medewerker bij toen nog Beter Wonen geheten aan de slag ging.
Een baan en een woning
“Het was een hectische tijd. Nadat ik de baan kreeg, moest ik gelijk verhuizen. Werken bij Beter Wonen betekende ook wonen op Schouwen-Duiveland. Dat was de bedoeling, maar ik kreeg letterlijk een woning bij de baan. Dat kan je je nu echt niet meer voorstellen. We gingen wonen in Scharendijke. Met kerst sjouwden we dus verhuisdozen om in januari te starten in mijn nieuwe functie.”
“Ik begon als administratief medewerker bij Zeeuwland. Het verwerken van facturen en afboeken van bankzaken. Maar ik ben uiteindelijk ook andere zaken op de afdeling financiën gaan doen. Ik kan wel zeggen dat ik bijna de hele administratieve kan wel heb geraakt. Zo hield ik mij bezig met de administratie voor verschillende projecten, zoals de nieuwbouw- en renovatieprojecten. Ik heb deposito’s belegt voor Zeeuwland. Daar kon ik mijn hele werkweek mee vullen. Het afrekenen van de servicekosten, helpen bij de jaarrekeningen en begrotingen en hield ik me bezig met de activa en leningen. Later hield ik me ook bezig met de gehele salarisadministratie.”
Nieuwe functie
“Uiteindelijk kreeg ik ook klantcontacten. Ik hield me bezig met de huurachterstanden. Mensen die betalingsregelingen wilden afsluiten. Of ik belde mensen op waarom ze te laat hadden betaald. Dat was mooi werk om te doen. In 2017 gingen we fuseren met Woonburg. Toen veranderde mijn functie weer. Ik werd financieel consulent. Alles wat met geld en de huurder te maken had, kwam langs mij. Ook hield ik controle op het passend toewijzen. Ik was vooral erg veel bezig met lijsten te maken van bijvoorbeeld de leegstand van woningen. Daardoor miste ik echt wel het klantcontact. Toen een collega met zwangerschapsverlof ging, kon ik haar vervangen als medewerker klant & omgeving.”
“Dat was natuurlijk tijdelijk, maar ik kon wel kijken of ik deze functie leuk vond. Niet heel veel later schoof een medewerker klant & omgeving door naar de nieuwbouw. Toen kreeg ik de mogelijkheid om deze functie voor vast te doen. Dat heb ik met beide handen aangegrepen en doe ik nu met veel plezier.”
Sabina vindt haar functie als medewerker klant & omgeving erg leuk om te doen. Ze vertelt: “Dat komt vooral door de afwisseling. Geen dag is hetzelfde. Ook is het heerlijk om in de wijk te zijn. Voor mijn gezondheid is het beter om niet hele dagen achter het bureau te zitten.”
Veel andere dingen gedaan
Wordt het dan nooit saai zo’n 38 jaar bij eenzelfde werkgever? “Nee”, zegt Sabina. “Door altijd wat anders te doen, heb ik niet 38 jaar hetzelfde gedaan. Daarom houd ik het zo lang vol. Daarnaast heb ik leuke collega’s om me heen. De sfeer is goed.” Naast haar ‘normale’ werk, heeft Sabina ook in de ondernemingsraad gezeten. “Dan heb je ook weer een andere rol.”
Sabina: “Mijn werk is mooi. Je hebt mensen die huilen van geluk als je ze kan helpen. Je komt veel tegen hoor. Schrijnende situaties. Mensen die vereenzamen en vervuilen bijvoorbeeld. Dan is het extra mooi als je binnen kunt komen om deze mensen te helpen.”