“Je kan echt wat betekenen voor de maatschappij”

Ze begon als verhuurmakelaar en is sinds de fusie met Zeeuwland medewerker klant & omgeving. Al 17 jaar zet Marleen Keus zich in voor onze huurders. En nee, dat verveelt niet. Hier haar verhaal.

Marleen was afgestudeerd als makelaar. Maar ze merkte dat die branche te commercieel voor haar was. “Die wereld draait in mijn ogen toch om geld verdienen en minder om mensen. Ik wist vrij snel, dat ik dat niet wilde”, vertelt Marleen. Ze gaat verder: “Mijn vader attendeerde mij op de functie van verhuurmakelaar. Dat paste toen mooi bij mijn volgende stap.” En zo ging Marleen in 2008 aan de slag bij Woonburg.

Verschillende functies

“Ik ging aan de slag als verhuurmakelaar, maar uiteindelijk kwam ik toch uit op de verkoop. Ik werd makelaar en hielp mee met het opzetten van het verkoopproces. Zo hield ik me bezig met het verkopen en terugkopen van woningen.”

In 2017 fuseerde Woonburg met Zeeuwland. Marleen werd medewerker klant & omgeving. Een heel andere functie. “Daar heb ik niet zelf voor gekozen. Wel werd bekend dat de verkoop weer uitbesteed werd. Dan ben je meer ondersteunend aan het verkoopproces. Dat zou minder passend geweest zijn voor mij. Ik heb liever zelf de regie in handen. Dat is bij medewerker klant & omgeving.”

Onbekend met de corporatiebranche

Na 17 jaar kent Marleen veel van de corporatiewereld. Toen ze bij Woonburg startte was dat niet het geval. “Ik stapte helemaal nieuw in corporatieland binnen. Geen idee wat ik kon verwachten. Ik wist dat het socialer was en dat je meer voor mensen kon betekenen, maar verder had ik niet echt een idee wat te doen.”

Nu ze dat wel weet, zegt Marleen over het werken bij een corporatie: “Je kan een positieve bijdrage leveren aan iets voor onze huurders. Je kunt iets goeds doen voor een mens. Echt het verschil maken voor mensen die het zelf niet kunnen. Dat is het mooie eraan. Huurders ondersteunen bij oplossingen die het moeilijk vinden om dat zelfstandig te doen.”

Afwisseling

“Het leukste aan mijn functie vind ik de verbinding met onze huurders. Ook de afwisseling tussen in de wijk zijn en op kantoor. Ik help regelmatig met projecten binnen Zeeuwland, bijvoorbeeld het verbeteren van processen.”

“De functie medewerker klant & omgeving is elke dag verschillend. Ik heb nog steeds dagelijks casussen die ik nog nooit heb gehad. Deze zetten mij steeds opnieuw aan het denken. Saai is het nooit, geen dag is hetzelfde. Ook is het met grote regelmaat betekenisvol.”

“Wat ik ook leuk vind, is projecten bedenken die we kunnen uitvoeren. Zo hebben we al een aantal jaar via social media in de zomer de complimenten tuinen. Dit om juist op een positieve manier huurders die hun tuin wel onderhouden in het zonnetje te zetten. Dit jaar deden we ook de burenwens. Dit soort projecten zijn mooi om te doen. Net zoals bij de nieuwbouw in Oosterland. Ter afsluiting hielpen we mee met een buurtbarbecue. Dit wordt nu jaarlijks zelf door de bewoners voortgezet.”

Wij kennen de huurders

“Wat het mooiste is om te werken bij Zeeuwland?” Marleen hoeft niet heel lang na te denken. “Ik denk dat wij onze huurders kennen. De meeste huurders die in mijn gebied wonen, ken ik bij naam. Ik weet waar ze wonen en wat er speelt. De persoonlijke aandacht die wij voor onze klanten hebben, kenmerkt ons. Daarnaast zijn collega’s met elkaar begaan. Zeeuwland is een warme en sociale werkgever met aandacht voor haar medewerkers.”