“Het meemaken van een nieuwbouwproject van A tot Z is echt heel leuk”
Op 1 september 2008 startte Manita Oostwouder officieel bij Zeeuwland (toen nog Woonburg) als baliemedewerker. Manita is nu klantadviseur. Hoe haar werk veranderde door de jaren heen vertelt ze enthousiast.
“Ik kende Zeeuwland al wel, want ik zat er al via een detacheringsproject”, vertelt Manita. Toen de functie van baliemedewerker vrijkwam, solliciteerde ik gelijk. Het helpen van mensen en het persoonlijk contact vond ik erg leuk. Bij een detacheringsbureau werkte ik alleen als telefoniste, dus de werkzaamheden waren veel afwisselender.”
Steeds bredere functie
“Ik wist dat een woningcorporatie woningen verhuurde, maar er komt meer bij kijken. Daar kwam ik langzaam achter toen ik werd ingewerkt. In het begin nam ik alleen de telefoon aan, ontving ik mensen, deed de mail en post. Af en toe vulde ik een intakefomulier in voor kennismakingsgesprekken.”
“Door drukte op andere afdelingen kreeg ik er steeds meer werkzaamheden bij. Zo werd ik verder ingewerkt in het verhuurproces. Totdat de fusie kwam met Zeeuwland. Toen verwerkte ik weer vooral telefoontjes en reparaties. Later kon ik doorschuiven. Sindsdien houd ik me weer bezig met verhuurzaken.”
Van zilvervisjes tot mieren
Regelmatig hoor je van collega’s met klantcontacten verhalen voorbij komen over wat ze hebben meegemaakt. Ook Manita heeft wel het een en ander te vertellen. “Aan de balie in Koudekerke”, begint ze, “heb ik wel grappige dingen meegemaakt. Zo heb ik een paar keer een huurder aan de balie gehad. Diegene kwam dan met een potje mieren of zilvervisjes. De huurder wilde laten zien dat er ongedierte was. Dan sta je toch even gek te kijken. Maar ik heb ook eens meegemaakt dat een huurder zich had buitengesloten. Deze persoon sprak geen Nederlands, maar ook geen Engels of Duits. Dat werd met ‘handen en voeten’ elkaar uitleg geven. Uiteindelijk kwam ik er achter dat diegene zich had buitengesloten en kreeg ik onze onderhoudsdienst zover om de huurder te helpen. Fijn dat het lukte om het probleem op te lossen.”
Mensen blij maken met hun woning
“Wat ik het leukste vind aan mijn werk?” Manita hoeft niet lang na te denken voor ze antwoordt. “Dat zijn de nieuwbouwprojecten. Je ziet hoe zo’n proces van begin tot eind loopt. Het geeft ook voldoening om een project af te ronden en de mensen de sleutel te geven. Het nieuwbouwproject aan de Van Hertsbekestraat en Deltastraat in Bruinisse vind ik denk ik het allerleukste project tot nu toe. Dat komt ook, omdat het mijn eerste project was. Daar heb ik veel van geleerd.”
“Ook vind ik het hele verhuurproces van opzegging tot het maken van de huurovereenkomst leuk. De administratieve werkzaamheden, maar ook het klantcontact maken het afwisselend. Je doet achter de schermen je best om de verhuur van de woning in goede banen te leiden. Met het verhuren van woningen maak je mensen echt blij. Dat is mooi!”
Manita heeft in al die jaren haar functie duidelijk zien verbreden. Ook de steeds veranderende wet- en regelgeving zorgt ervoor dat het nooit hetzelfde is. “Ik lees regelmatig het nieuws en houd de website van de Rijksoverheid en onze brancheorganisatie Aedes in de gaten. Zo blijf je op de hoogte. Het werk is nooit saai zo!”