“Nee, het was geen 1 april grap”, begint Gérard. “Ik startte op 1 april 1997 bij Zeeuwland. Toen heette het nog Beter Wonen. Ik begon als verhuurmedewerker. Na zo’n zes jaar bij een garagebedrijf en een jaar bij een tegel- en sanitair zaak solliciteerde ik op de vacature. Ik wilde namelijk graag bij een woningcorporatie werken. Als Schouwen-Duivelander wilde ik graag wat voor het eiland doen.”

Opgegroeid in een huurwoning

“Ik kende de woningcorporatiebranche niet goed. Al was de naam Beter Wonen niet nieuw voor me. Mijn ouders huurden al jaren een woning van ze. Toen ik werd geboren huurden ze een flat in de Plevierstraat. Daarna woonden we in de Brauwstraat en De Vagerstraat. In mijn jeugd woonde ik dus altijd in een huurwoning.”

Gérard vertelt: “Binnen Zeeuwland heb ik verschillende functies gehad. Gestart als verhuurmedewerker. In 2006 werd ik teammanager klantenservice. Dit werk deed ik tot 2010. Daarna werd ik stafmedewerker van de afdeling klant en kern. Ik deed vanuit die functie ook de verkoop erbij. In 2013 kwam er een reorganisatie en kreeg ik de nieuwe functie wooncoach. Deze functie sloot al deels aan op de functie van stafmedeweker. Nu ben ik al ruim tien jaar wooncoach en dat bevalt goed.”

Geen dag is hetzelfde

“Wat mijn functie zo leuk maakt?” Gérard vertelt enthousiast: “Geen dag loopt zoals je het gepland hebt. Denk je dat je na 28 jaar alles hebt meegemaakt, komen er toch nog steeds nieuwe dingen voorbij. Dat maakt het voor mij interessant.”

“Het mooie aan mijn werk is, dat ik mensen met bepaalde problematiek help naar een passende maatwerkoplossing. Zo kun je zorgen dat zij ook plezierig kunnen wonen, maar ook dat het voor omwonenden een goede oplossing is. Ik kan hier vanwege privacy niet te diep op ingaan, maar daar heb ik meerdere voorbeelden van. Dat is echt genieten. Zeker ook als huurders hun dankbaarheid tonen. Dat ze naar kantoor komen om een bos bloemen te geven, omdat ze met de uiteindelijke oplossing zo blij zijn. Misschien gek, maar zo zien collega’s toch ook het resultaat wat ik behaal. Met nieuwbouw zie je duidelijk dat het gebouw af is. Je ziet concreet resultaat. Bij mijn werk is dat wat minder zichtbaar, dus extra leuk als mensen dan langskomen met bloemen.”

De windhoos staat op mijn netvlies

“In al die jaren heb ik veel mooie dingen meegemaakt. Zoals toen we met z’n allen de meetdag voor appartementengebouw Waterlelie deden of Klein Zweden. Het was steenkoud, maar erg leuk om te doen. Bij Waterlelie hadden we nog erwtensoep om op te warmen.”

“Als ik terugdenk aan heftige zaken, komt toch wel een woningbrand naar boven waarbij een slachtoffer viel. Natuurlijk was ook de windhoos verschrikkelijk. Dat staat op mijn netvlies gebrand. Op 27 juni 2022 zagen we in de pauze vanuit het kantoor de lucht enorm veranderen en het waaide aardig hard. Ik zag via internet de P2000 meldingen en zag voor de Mulockstraat en Calandweg een melding. Samen met medewerker klant & omgeving John gingen we er naar toe. Ik reed naar de Calandweg en zag de bizarre situatie. Dan ga je in de regelstand en probeer je daar zo goed mogelijk de huurders te ondersteunen. Later besef je pas wat er precies was gebeurd.”

Vrijheid en vertrouwen

Gérard zit al bijna 28 jaar bij Zeeuwland. Op de vraag wat het zo leuk maakt bij deze organisatie, antwoordt hij: “Mijn collega’s. De sfeer binnen het bedrijf. We werken hard met een lach, maar soms ook met een traan. Het zijn collega’s, maar sommigen nog wel iets meer dan dat. Das goud! Daarnaast heb ik veel vrijheden. Dat is ook wel belangrijk voor mij in mijn functie van wooncoach. Dat ik het vertrouwen heb om in vrijheid zaken te regelen.”