Mogelijkheid voor verschillende functies
"Ik was zoekende naar wat ik nu wilde gaan doen. Ik heb gestudeerd aan de hotelschool en kwam uiteindelijk in de evenementenbranche terecht. Maar ja, toen kwam corona en was ik genoodzaakt iets anders te zoeken. Iemand die ik kende deed een traineeship bij BMC en zo kon ik een keer meekijken. Ik was eigenlijk direct enthousiast en besloot ook voor een traineeship te gaan. Het werken met mensen en de combinatie tussen klantcontact en administratie trekt me wel."
Eline vertelt enthousiast verder: "Ik krijg de mogelijkheid om verschillende functies uit te proberen. Zo kan ik ontdekken wat er binnen de branche mogelijk is. Bij Zeeuwland ben ik vier dagen in de week aan de slag als klantadviseur. Iedere vrijdag heb ik een training van BMC. Dit kan gaan over onderwerpen die echt te maken hebben met het werk, zoals passend toewijzen of bijvoorbeeld bouwkunde. Maar, het kan ook een training zijn voor persoonlijke ontwikkeling."
Goede kennismaking met de branche
"Zeeuwland is mijn eerste opdracht. Ik wist niets van bijvoorbeeld passend toewijzen. Gelukkig was ik in mijn vorige functie als frontoffice medewerker bij een afvalverwerkingsbedrijf al gewend om mensen aan de telefoon te woord te staan. Zeker in het begin kon ik natuurlijk nog niet gelijk alle vragen beantwoorden. Maar als je zegt dat je het gaat uitzoeken en daarna terugbelt, dan zijn mensen ook blij en heb je het antwoord voor de volgende keer."
"Ik vind dit werk bij Zeeuwland de perfecte eerste opdracht. Vooral omdat ik geen ervaring heb in de sector. Als klantadviseur kom je alles te weten over de woningcorporatie. Je leert alle aspecten: van reparatieverzoeken tot vragen over huuropzeggingen en woningtoewijzingen", vertelt Eline. Ze gaat verder: "Bij Zeeuwland zit ik in de ochtend aan de telefoon en kan ik in de middag verhuurtaken oppakken, zoals een huurcontract maken."
"Mijn opdracht binnen Zeeuwland is verlengd naar september/oktober dit jaar. Dat ligt er even aan wanneer mijn volgende opdracht komt via BMC. Ik vind het fijn dat mijn takenpakket wat verder uitgebreid is. Zo ga ik me bezighouden met de verhuring van de nieuwbouw van Mdina in Zierikzee en sluit ik aan bij het kerngebruikersoverleg van Zuidwestwonen. Zo krijg ik een breder takenpakket met iets meer verantwoordelijkheid en dus meer uitdaging."
"Ik vind het allerleukste, dat ik iemand mag laten weten dat hij een woning mag bezichtigen. Het verhuren is de leuke kant van het proces. De kant waarbij ik mensen mag blij maken met een nieuwe woning", vertelt Eline. Ze komt ook wel wat verdrietige dingen tegen. "Ik verwerk ook huuropzeggingen. Dan heb je soms te maken met overlijdensgevallen. Dat is verdrietig, maar ik vind het mooi dat ik nabestaanden mag ondersteunen en een stukje zorg weg kan nemen."
Complexer dan gedacht
"Wat me opvalt, is dat je niet even snel iets kan doen. Je hebt altijd te maken met wet- en regelgeving. Daar was ik me nooit zo bewust van. Bijvoorbeeld een contractwijziging mag je niet zomaar doorvoeren. Stel dat iemand een contract opzegt, maar dat zijn partner niet op de opzegging staat. Dan moet je wel nadenken. Willen beide huurders het? Wie blijft er wonen? Je moet blijven nadenken met wat je doet."
"Gelukkig kan ik altijd bij collega's terecht met vragen. Ze helpen me goed. Ik vind Zeeuwland sowieso een toegankelijke organisatie, een open kantoor. Iedereen is gelijk en je loopt elkaar zo tegen het lijf. Ik voel me heel erg welkom. Er worden ook regelmatig leuke activiteiten georganiseerd."
Buiten mijn comfortzone
Op de vraag wat ze nog voor andere functies wil gaan doen in deze sector antwoordt Eline: "Vooraf dacht ik al dat de verhuur mij het leukste lijkt. Daar wil ik me ook in specialiseren. Maar, het lijkt me ook heel leuk om een keertje iets te doen wat meer buiten mijn comfortzone is, bijvoorbeeld iets bij een afdeling vastgoed. Dat is het mooie van een traineeship: je hebt korte opdrachten en de mogelijkheid verschillende functies uit te proberen."